Sportszer Hírek

A gyönyörű, tónusos izomzat záloga: ezeket a mozgásformákat ajánljuk

2020.03.20 11:56

A testmozgás szerelmeseként bizonyára te is tisztában vagy vele, két edzésforma között óriási lehet különbség, legyen szó zsírégetésről, izomnövelésről, vagy éppen az állóképesség fejlesztéséről. Habár ezek tekintetében egyértelmű lehet az eltérés például egy súlyemelés és a jógázás között, néha az ember csak szeretné valamivel formásabbá tenni alakját, izmait (ez az úgynevezett „body toning”).

 

Az alakformálás egy nagyszerű cél lehet a tavasz átmeneti hónapjaiban, hogy a téli lustálkodás eredményei nyárra már csak rossz emlékek maradhassanak. Lássuk, hogy milyen edzésekkel teheted még formásabbá alakodat!

Súlyzós edzés 

A súlyemelésért nem mindenki rajong, de tagadhatatlan, hogy gyors és látványos eredményeket érhetnek el vele azok, akik szeretnék formásabbá varázsolni alakjukat. A súlyemelés során izomszöveteidben apró szakadások keletkeznek, amelyek segítenek megnövelni az úgynevezett „lean” izomtömeget. Ha így szeretnéd formálni alakodat, akkor ügyelj rá, hogy könnyebb súlyokat használj, több emelgetéssel.

 

Kézisúlyzók vásárlásért kattints IDE

 

Sprintelés 

Ha kardióról van szó, akkor a legtöbbeknek a kocogás vagy a távfutás jut inkább eszébe. Ezek persze remek edzésformák, azonban ha a következő szintre szeretnéd emelni effajta testmozgásodat, akkor ismerkedj meg a sprinteléssel.

 

Sprintelés során a test rövid ideig tartó, de nagyon intenzív megterhelés alá kerül (ellentétben a távfutók hosszú, de alacsony intenzitású mozgásával), ami formás izmokhoz és fizikumhoz vezet. Ráadásul nem is kell az ájulásig hajtanod magadat hozzá – ha képes vagy 9-10 szer lefutni egy 100-200 méteres távot a maximális teljesítményed durván 90%-ával, akkor azzal már hatékonyan edzheted testedet. Ne felejts el 1-2 perces pihenőket tartani egy-egy táv között!

 

Ugrókötelezés 

Az ugrókötelezés egy végtelenül egyszerűen elvégezhető gyakorlat, mégis végtelenül hatékony módszere lehet mind az alakformálásnak, mind pedig a kalóriák elpusztításának. Elég csupán néhány percig ugrálnod, és máris érezni fogod, hogy égnek a lábaid, a hátad és a vállaid is. Ráadásul egy nagyszerű „hordozható” edzésforma, hiszen kevés olyan sporteszköz létezik, ami ilyen kompakt lenne, mint egy ugrókötél.

 

Ugrálókötél vásárlásért kattints IDE

 

Ellenállásos edzés gumiszalaggal 

A gumiszalagok azért kínálnak remek alakformáló gyakorlatlehetőségeket, mert a gyakorlatok elvégzése során eltérő ellenállásokat lehet elérni velük. Egy 10 kilós súlyzó az mindig is 10 kilós súlyú lesz, de egy gumiszalag ellenállása attól függően nő vagy csökken, hogy hogyan használják. Ez a változó ellenállás a feszesség folyamatos változását eredményezi, ami eltérő intenzitásokat fejt ki az izmokra egyetlen mozgás során. Valami, ami garantáltan segít formás alakot építeni.

 

Elasztikus szalagokért kattints IDE

 

Harcművészetek

Bizonyos harcművészetek a fitnesz ősi formáját képviselik, különösen az olyan változatok, mint a karate, amely intenzív mozgásokkal segít az izomtömeg növelésében. Éppen ezért ne lepjen meg, ha egy karate bajnokságon mindenütt formás, izmos versenyzőket látsz. A karate csupán egy az olyan harcművészetek közül, amelyek edzései során minden izomra szükség van a gyors mozdulatok elvégzéséhez.

 

Úszás 

Elég csak ránézni egy versenyúszó vagy egy vízilabdázó testére és nem is nagyon marad szükség szavakra. A titok? A víz természetes ellenálló erőként hat az emberek testére úszás közben. ami egyszerre számít erőedzésnek és kardiónak is – jól hangzik, ugye? Az úszáshoz használt víz továbbá általában hidegebb az ember testhőmérsékleténél, ami csak még több kalória felhasználására ösztönzi a szervezetet.

 

Magas intenzitású intervallumos edzés (HIIT) 

A „HIIT” edzésekként is emlegettet intenzív intervallumedzések során folyamatosan váltogatunk magas intenzitású, megterhelő gyakorlatok és alacsony intenzitású „pihenők” között. A HIIT edzések sosem állnak meg teljesen (csak ha végleg befejeződnek), és mert folyamatos a váltogatás az intenzívebb és a pihentetőbb mozgások között. Ezzel a változó intenzitású megterheléssel az egész testet át lehet mozgatni az alakformálásért.

 

Tornagyakorlatok

Különféle saját testsúlyú tornagyakorlatokat vethetsz be annak érdekében, hogy erősebbé, fittebbé és rugalmasabbá tedd testedet. A gyakorlatok között megjelenik a felhúzódzkodás, a fekvenyomás, az ugrálás, hajolgatás, és sok egyéb is, mindez persze csupán a saját testsúly és ellenállás felhasználásával. A tornagyakorlatok nem csak az alakformálást segítik elő, hanem javítják az egyensúlyt, a mozgékonyságot és a koordinációt is. Mindez a változatos sorozatok, intenzitás és persze a gravitáció felhasználásával.

 

Fitness eszközökért kattints IDE

 

Pilates

A pilates egy alacsony intenzitású edzésforma, ami a legfontosabb izmokat mozgatja meg a gerinc körül és más kulcsfontosságú területeken. Azért olyan hatékony az alakformálásra, mert nagyon célzott mozgásokkal terheli meg a test különböző részeit, úgymint a karokat, a lábakat, a feneket, a csípőt és a hasizmokat is. Nagyszerű megoldás a hátfájás enyhítésére is, ugyanis nem terheli meg túlzottan az ízületeket.

 

Jóga

A jóga kétségtelenül egy olyan edzésforma, amit lényegében bárki csinálhat, és mindenki talál benne valami hasznosat. A jógának temérdek előnye van – a saját súlyával erősíti a testet, javítja az egyensúlyt, a mozgékonyságot, és persze jót tesz az elmének is.

 

A jógának temérdek formája van a kezdő gyakorlatoktól (hatha) kezdve a spirituális, mégis mozgalmasabb (kundalini) és megerőltetőbb (ashtanga) formákon át egészen az intenzív, kimerítő (bikram) jógáig. A jógát más edzők másképpen oktatják, de egy biztos: az alakformálás nem marad el!

 

Jóga- és Pilates eszközökért kattints IDE

Ország Botja díjak