Sportszer Hírek

Egyensúly és koordináció gyermekkorban: készségfejlesztés, játékosan

2020.04.20 13:33

A gyermek játéka – bár oly önfeledtnek tűnik néha – sokszor nem csupán öncélú. A legtöbb játékon keresztül a gyermekünk tanul, fejlődik – szülőként pedig fontos feladatunk ennek a fejlődésnek a figyelemmel kísérése. Az egyensúly és a koordináció fejlődése gyermekkorban kiemelt terület amire érdemes figyelmet fordítani! De mivel, és hogyan is érdemes az egyensúlyt és a koordinációt fejleszteni? Összegyűjtöttünk néhány tudnivalót és játék ötletet!

Az egyensúlyról és annak fontosságáról…

Ahhoz, hogy egy gyermek – vagy később akár egy felnőtt – minden környezetben probléma nélkül, biztonságosan cselekedhessen, szükség van az egyensúly kifejlődéséhez. A stabil testtartás esetében éppúgy fontos a jó egyensúly, mint dinamikus mozgás végzése közben – hiszen az egyensúlyérzék teszi lehetővé számunkra azt, hogy bármely pozíciót hosszabb ideig megtartsunk…


De mi van akkor, ha ez az egyensúlyérzék nem fejlődik ki megfelelően?


Nos, alapvetően az egyensúly hiánya gyermekkorban sok eséshez vezet, és a későbbiekben is veszélyforrás lehet (akár kerékpározáskor, akár futás közben) – ennél azonban jóval tovább mutatnak az egyensúlyérzék hiányának következményei, amelyekkel a későbbiekben még foglalkozunk.

 

Hogyan fejlesztheted tudatosan gyermeked egyensúlyérzékét, koordinációs képességeit?

Ahogy a legtöbb dolgot, úgy az egyensúlyérzéket és a koordinációt is játék közben sajátítják el a gyermekek. Az egészséges fejlődési folyamaton átmenő gyermek egy-egy jelentéktelennek tűnő játék folytán is rengeteget fejlődik, így a válasz az egyensúlyérzék fejlesztésekor is a játékokban keresendő.

 

Hoztunk is néhány példát, játékötletet az egyensúly fejlesztésére:

 

Egyensúlyozó labdák, egyenetlen talaj

Az egyenetlen talajon való sétálás, futkorászás az egyik legjobb módja annak, hogy gyermekünk egyensúlya megfelelően fejlődjön. Akár otthon, a szobában vagy a kertben is kialakíthatunk ilyen „akadálypályákat” a gyermeknek: az otthon fellelhető dolgokból, vagy akár kifejezetten erre a célra készült egyensúlyozó játékokból.

 

Egyensúlyozó eszközökért kattints IDE.

Futóbiciklizés, kerékpározás

Talán egyértelmű is, hogy miért kap fontos szerepet az egyensúly fejlesztésében a futóbiciklizés és a kerékpározás. Ez a két – gyermekek körében igen népszerű – játékszer élen jár a készségfejlesztésben!


A futóbiciklizés alapvetően az olyan gyermekek számára ajánlott, akik még kerékpározni nem tudnak – ezért is nevezzük másnéven a futóbiciklit tanulóbiciklinek. A szerkezet segítségével a gyermek lábaival halad előre, miközben a futóbicikli törzse megtámasztja őt – ezzel fejlődik egyensúlyérzéke miközben élvezi a „száguldást”. A futóbiciklit a későbbiekben könnyedén lecserélhetjük kerékpárra- hiszen a gyermek egyensúlyérzéke szépen kifejlődik, és már csak a pedálozást kell majd elsajátítania.

 

Futóbicikli vásárlásért kattints IDE.

Rollerezés

A fenti elv mentén, az olyan korú gyermekek számára akik már képesek egyedül állni és járni, a roller is kiváló játék amely egyben segíti az egyensúlyérzék fejlődésért.

 

Roller vásárlásért kattints IDE.

Kötéllétrázás

A játszóterek egyik közkedvelt játékszere, a gyerekek nagy kedvence a kötéllétra nem csak szuper kalandokat biztosít – de az egyensúlyérzéket is nagyon hatékonyan fejleszti. Az ilyen és ehhez hasonló instabil játékok a mozgáskoordinációt és az egyensúlyt olyan módon fejlesztik, hogy a gyermeknek az instabil mozgáshoz alkalmazkodnia kell, törzsével ellensúlyoznia kell annak mozgását.

Kötéllétra vásárlásért kattints IDE.

Miből állapíthatom meg, hogy gyermekemnek problémái egyensúly- és koordinációs problémái vannak?

Az egyensúly- és koordinációs problémákkal küszködő gyermekek általában könnyebbel esnek el, mint társaik, és nehezebben stabilizálják a helyzetüket, miután valamiért kiesnek az egyensúlyból Ezen kívül előfordulhat, hogy nehezükre esik a folyékony mozgássorozatok elvégzése is (pl. robotszerűen futnak).

 

A mozgáskoordinációs problémákkal élő gyermekek általában kerülik a fizikai aktivitást is – nem szeretnek kint játszani, játszótérre menni, sportolni, stb.

 

Később érkezhetnek meg fontos fejlődési mérföldkövekhez (pl. mászás, járás), és nehezebben sajátítanak el fontos fizikai készségeket is (pl. kerékpározás, úszás, fára mászás), mint kortársaik. Összességében kevésbé ügyesek, ha sportról, vagy más fizikai tevékenységekről van szó.

 

Előfordulhat, hogy akaratuk ellenére erősebben tolják el vagy húzzák magukhoz játszótársaikat, és gyakrabban kerülnek közelebb személyes terükhöz, mint amennyire azok szeretnék. Ezen kívül félnek új játékokat kipróbálni, vagy az olyan magaslatoktól, amik játszótársaikat egyáltalán nem rémítik meg.

 

Nehezebben megy nekik az öltözködés, ha nem tudnak leülni közben (pl. csak ülve tudják felhúzni a nadrágjukat, mert nem tudják megtartani az egyensúlyukat egy lábon).

 

Kihívást jelent számukra a mozgás bizonyos helyeken (pl. lépcsőkön, padkákon, egyenetlen talajon). Mindezek mellett fáradékonyabbak lehetnek, és gyakrabban kell lepihenniük mozgás közben, mint játszótársaiknak.

 

Milyen egyéb problémák merülhetnek fel, amikor egy gyermeknek egyensúly- és koordinációs problémái vannak?

• A motoros (izom) mozgások végrehajtása: Például egy feladatot nem az első lépéssel kezdenek, hanem a negyedikkel.
• Ernyedt vagy éppen merev izomtónus: Az ernyedt izmoktól a végtagok erőtlennek tűnhetnek, míg a feszes izmoktól mereveknek.
• Gyenge térérzék: Nehezen érzékelik azt, ahogyan testüket használják vagy pozícionálják. Előfordulhat, hogy akaratuk ellenére túl közel kerülnek társaik személyes teréhez, anélkül, hogy ez feltűnne nekik.
• Rossz állóképesség: Nem képesek sokáig fizikai feladatokat végezni.
• Írás előtti készségfejlődési problémák: A gyermek hanyag vagy éppen túl erős ceruzavonásokkal rajzol és próbál írni.
• Nem megfelelő ceruzatartás: Túl szorosan vagy túl lazán tartja a ceruzát írás vagy rajzolás közben.
• Pontatlan ceruzahasználat: A gyermek nem képes precízen irányítani a ceruza mozgását írás vagy rajzolás közben.
• A jobb és a bal oldal összekeverése: A gyermeknek segítségre lehet szüksége a jobb és a bal oldal értelmezéséhez és megkülönböztetéséhez.

 

Mi történhet, ha nem kezelik megfelelően a gyermekek egyensúly- és koordinációs zavarait?

Az egyensúly- és koordinációs zavarokkal élő gyerekek számára sokkal nehezebb feladatnak bizonyul a barátkozás, hiszen nem tudják kivenni a részüket az olyan aktív csapatépítő tevékenységekből, mint a medencézés, a csapatjátékok, a születésnapi ünnepségek, stb. Ez gyakran párosul gyenge önbizalommal, hiszen úgy érezhetik, hogy nem olyan ügyesek, mint barátaik. Fennáll a veszélye, hogy a gyerek gúnyolódás áldozatává válhat, mert képességei nincsenek egy szinten kortársaiéval.

 

A központi izmok instabilitásának köszönhetően nem fejlődhetnek ki rendesen a kifinomultabb motoros készségek (úgymint az írás, a rajzolás vagy a vágás), mert a gyermek nem képes megfelelően tartani és irányítani a karjait és kezeit.

 

A gyermek nem tanul meg kerékpározni vagy rollerezni, ami tovább csökkenti a barátaival közösen végezhető tevékenységek lehetőségeit.

Ország Botja díjak