Sportszer Hírek

10 téli edzésforma, hogy a hideg szezonban is aktív maradhass

2020.11.20 07:59

Ahogy a tél közeledtével a nappalok egyre hidegebbé, rövidebbé és komorabbá válnak, az embernek egyre kevesebb kedve marad hozzá, hogy kitegye a lábát meleg, kényelmes otthonából. A szabadtéri testmozgás szerelmesei ilyenkor mindig bajban vannak, hiszen az időjárás ellehetetleníti (vagy csak nagyon körülményessé teszi) a futást, a kerékpározást vagy épp a túrázást.

Szerencsére nincs minden veszve, hiszen számos olyan téli edzésforma közül válogathatunk, amelyek vagy épp ilyenkor válnak élvezetessé, vagy időjárástól függetlenül, a négy fal között is űzhetők. A következőkből ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat!

 

Szabadtéri edzések télen

A tél nem jelenti azt, hogy 3-4 hónapig minden szabadtéri testmozgás lehetetlenné válik. Íme néhány olyan opció, amiknek a hóeséssel indul be a szezonja!

 

1. Síelés

A síelés kevesek első gondolata, ha a téli edzésekről van szó, különösen ha valaki nem lakik erre alkalmas vidéken. A helyzet az, hogy valójában nincs is feltétlenül szükséged hóra ahhoz, hogy síelhess, ugyanis léteznek olyan száraz sípályák is, amik hasonló élményeket kínálnak. A síelés – mint minden téli sport – meleg öltözékben is végezhető, ami segít rávenni magadat, hogy kimerészkedj a hidegbe.

 

A lecsúszós sípályák egyik ritkábban emlegetett alternatívája a sífutás, ami még intenzívebben igénybe veszi (és edzi) az izmokat.

 

Ha a közelben semmi ilyenre nincs lehetőség, akkor vegyél fel egy pár hójáró cipőt, és próbálj meg lépkedni bennük – nem is olyan egyszerű!

 

2. Jégkorcsolyázás

A jégkorcsolyázás szintén egy olyan „téli” edzésforma, amit egész évben űzhetsz a fedett pályákon. A korcsolyázás egy remek szív- és érrendszeri edzés, ami kellően felpörgeti az ember pulzusát, de ugyanakkor a központi izmokat, az egyensúlyt és az altest izmait is fejleszti.

 

Ha a szabadban szeretnéd csinálni, akkor várnod kell, hogy az idő eléggé fagyosra forduljon, de a biztonság kedvéért még ilyenkor is érdemes a kiépített, szabadtéri pályákat választani, mint a befagyott tavakat.

 

3. Hoki

Habár hazánkban kevésbé népszerű és keresett, a hoki egy nagyszerű csapatjáték, ami télen és nyáron is űzhető. A meccsek éppen annyira fárasztók lehetnek, mint bármelyik más hasonló sport, már csak azért is, mert 90 perc hosszúak. Ennyi idő alatt bőven dolgozik az ember szervezete. Mivel csapatjáték, a csapattagok segíthetnek feltüzelni motivációdat, ha ellustulnál.

 

4. Kutyasétáltatás

A kutyasétáltatás elsőre talán nem tűnik a legjellemzőbb téli sportnak, de már ez is bőven több mozgást kínál, mintha hónapokig otthon ülnél (és több kalóriát is éget el).

 

Na persze, fél óra séta vagy gyaloglás messze nem olyan hatékony, mint ugyan ennyi futás, de ha csak erre van lehetőséged, mindenképpen érdemes kihasználnod. Sokat segíthet, ha van egy kutyád (vagy a szomszédidé), amit muszáj időnként megsétáltatni, így kénytelen leszel te is kidugnod az orrodat a négy fal közül.

 

5. Csatlakozz egy versenyhez

Ha nyári edzéseidhez a futás is hozzátartozik, akkor jelentkezz egy versenyre valamikor a tél vége felé. Mivel a nyári futásokra kénytelen leszel felkészülni valahogy ez arra ösztönöz majd, hogy igenis futásnak eredj.

 

Beltéri edzések télen

Otthon edzeni sokak számára kényelmesebb, de már egy fedett pályás terem vagy uszoda is kellő mozgást biztosíthat a téli hónapokra.

 

1. Súlyzózás

Ehhez nincs szükséged másra, mint néhány súlyzóra, vagy kettlebellre, amelyekkel temérdek gyakorlatot fűzhetsz össze egy komplett edzéstervvé. Az ilyen ellenállást, vagy súlyokat alkalmazó edzésformák nem csak az izmok erősítésére hatékonyak, hanem számos pozitív egészségügyi hatásuk is van.

 

Súlyzó vásárlásért kattints IDE, ha pedig inkább a kettlebell edzések hatékonyságát szeretnéd élvezni, akkor IDE! 

 

2. Bármilyen beltéri sport

Ha van rá lehetőséged, próbálj csatlakozni egy helyi zumba- vagy jógacsoporthoz, vagy bármilyen olyan sportcsapathoz, ami fedett pályán is tart edzéseket (kosárlabda, kézilabda, stb.) Ezzel rendszeres edzésekre kötelezed el magadat, így természetesen érdemes olyasmit választani, amit szívesen is csinálsz, nem csak szükségből.

 

3. Úszás

Az úszás szintén olyan sport, amit egész évben űzhetsz, de van abban valami kellemesen hangulatos, ha az ember egy fűtött uszodában lubickolhat, miközben kint esik a hó. Ha konkrét edzéseket tartasz az uszodában, akkor azzal hatékonyan formálhatod izmaidat, és még kardiónak is remekül elmennek.

 

Hasonlóképpen a jógázáshoz, az úszás is megtanít célzottan irányítanod a lélegzésedet.

 

4. Falmászás

Habár az úszáshoz hasonlóan ez sem feltétlenül otthoni sport, a falmászás egy igazán új és intenzív téli edzésforma lehet számodra. Szerencsére a mászófalakat kínáló termek mind odafigyelnek a biztonságra, de ettől függetlenül is szükséged lesz minden fizikai és szellemi erődre, hogy meghódítsd a mesterséges sziklafalakat.

 

Egy kiadós falmászás akár 650 kalóriát is képes elégetni egy óra alatt, és a vállakat, a hátat, a karokat és a lábakat is megedzi – a koncentráció fejlesztéséről nem is beszélve.

 

5. Ökölvívás

Az ökölvívás, vagy közismertebb nevén boxolás szintén egy intenzív edzésforma, ami kellően igénybe veszi az ember testét és elméjét is. Csatlakozhatsz egy kickbox tanfolyamhoz, vagy egy boxklubhoz is, de már az is sokat segíthet, ha veszel egy zsákot otthonra. Persze egy társsal sokkal kiadósabbakat edzhetsz, hiszen a támadás mellett a védekezésre és a kitérésre is oda kell figyelned, tehát az agyad is aktív kell maradjon.

Ország Botja díjak